27 April 2023

Wat Betekenen Impressies op YouTube?

YouTube Analytics biedt tal van statistieken om de prestaties van je kanaal te begrijpen, zoals weergaven, kijktijd en impressies. In dit artikel bespreken we wat impressies zijn en waarom ze belangrijk zijn op YouTube.

Impressies op YouTube: wat zijn ze en waarom zijn ze belangrijk?

Impressies op YouTube laten zien hoe vaak je thumbnails aan kijkers op YouTube zijn getoond. Het omvat alleen impressies op YouTube, niet op externe sites of apps. Daarom geeft de doorklikratio (CTR) van impressies weer hoe vaak kijkers een video hebben bekeken na het zien van een thumbnail.

Hoe worden impressies geteld?

YouTube-impressies worden geteld als de thumbnail langer dan 1 seconde wordt weergegeven en ten minste 50% van de thumbnail zichtbaar is op het scherm. YouTube-impressies worden niet geteld op:

  • Externe websites en apps (bijvoorbeeld links en insluitingen buiten de YouTube-website)
  • YouTube mobiele website
  • YouTube Kids-app
  • YouTube Music-app
  • Inhoud binnen de videospeler (bijvoorbeeld in kaarten of eindschermen)
  • E-mail of meldingen
  • Video’s die op de achtergrondtab spelen (geen zichtbare impressie)
  • Video’s waarvan de thumbnails minder dan 50% zichtbaar zijn of zichtbaar zijn voor minder dan 1 seconde
  • TrueView-videodiscovery-advertenties

Waarom zijn mijn impressies op YouTube laag?

De oorzaak kan YouTube’s SafeSearch zijn. YouTube’s algoritme filtert resultaten die mogelijk expliciete inhoud bevatten met behulp van de zogenaamde SafeSearch-technologie. Met de SafeSearch computervisie-methode controleert YouTube je thumbnail op expliciete inhoud.

SafeSearch is een technologie die wordt gebruikt binnen Google Zoeken, YouTube en Google Afbeeldingen en fungeert als een geautomatiseerd filter voor pornografie en mogelijk aanstootgevende inhoud. Wanneer een thumbnail waarschijnlijk expliciete inhoud bevat, wordt de video mogelijk niet weergegeven in zoekresultaten – noch op YouTube, noch op Google. De video heeft ook veel minder kans om te verschijnen in de sectie Voorgestelde Video’s op YouTube. Dat betekent dat je video veel minder impressies en weergaven krijgt.

Als Google’s SafeSearch-technologie denkt dat het waarschijnlijk, zeer waarschijnlijk of mogelijk is dat je thumbnail expliciete inhoud bevat, moet je zeker een andere afbeelding gebruiken. Door je thumbnail te veranderen, vergroot je de kans om hoog te scoren in zoekresultaten en meer weergaven voor je video te krijgen.

Hoe kan ik mijn impressies controleren?

Controleer je YouTube Analytics om te zien of je impressies laag zijn.

Conclusie

Impressies zijn een belangrijke maatstaf op YouTube, omdat ze aangeven hoe vaak je thumbnails aan kijkers zijn getoond. Door je impressies en doorklikratio (CTR) te analyseren, kun je het succes van je video’s beter begrijpen en optimaliseren. Houd rekening met factoren zoals YouTube’s SafeSearch bij het kiezen van een thumbnail, om ervoor te zorgen dat je video’s zo veel mogelijk impressies en weergaven krijgen. Door voortdurend je YouTube Analytics te controleren en aanpassingen te maken op basis van deze gegevens, kun je je kanaal laten groeien en succesvol maken op het platform.